cena za akci (CPA)

TL;DR
Cost Per Action je jedním z modelů digitální reklamy, který si v poslední době získává stále větší oblibu. CPA znamená, že inzerent platí majiteli stránek nikoli podle počtu kliknutí, zobrazení nebo časového období, ale podle počtu konverzí, které reklama vygenerovala. Toto je preferovaný model, protože je založen na výsledcích a ne na odhadech.
O ceně za akci
Cena za akci je také známá jako cena za akvizici nebo cena za objednávku. Jedná se o cenový reklamní model založený na výsledcích a znamená, že inzerentovi bude účtována paušální sazba nebo procento z prodeje za každou chvíli, kdy se návštěvník reklamy změní v konverzi. Inzerent tedy v zásadě platí vydavateli pouze tehdy, když získá odběr newsletteru, nákup, registraci nebo jakýkoli jiný konkrétní výsledek z reklamy.
Jaké jsou výhody ceny za akci?
Model CPA má tu výhodu, že je nízkorizikový a má dobrou návratnost investic (ROI), protože majiteli reklamy se vyplatí až poté, co reklama vygeneruje konverze. Pokud platforma, na které se reklama spouští, umožňuje tento typ cen, budou marketéři vždy preferovat tento typ kampaně i přes CPC, CPL nebo jiné formy platby.
Jak se počítá cena za akci?
Vzorec CPA je zcela samozřejmý:
Cena za akci = celková útrata rozpočtu /celkový počet přiřazených konverzí
Pokud například investujete 100 USD do reklamy a získáte, řekněme, 20 nových klientů, vaše CPA bude 100/20=5. To znamená, že jste zaplatili 5 USD za každého nového klienta, kterého vám reklama přinesla. Tento typ reklamního modelu je nejlepší, když jako obchodník již víte, jakou hodnotu má určitá konverze.