Pris pr. handling (CPA)

TL;DR
Cost Per Action er en af de digitale annonceringsmodeller, der vinder mere og mere popularitet på det seneste. CPA indebærer, at en annoncør betaler udgiveren, ikke efter antallet af klik, visninger eller tidsperioden, men efter antallet af konverteringer, annoncen har genereret. Dette er en foretrukken model, da den er baseret på resultater og ikke gætværk.
Om omkostninger pr. handling
Pris pr. handling er også kendt som pris pr. anskaffelse eller pris pr. ordre. Det er en prissætningsannoncemodel baseret på resultater, og det indebærer, at annoncøren vil blive opkrævet en fast sats eller en procentdel af salget, for hver gang den besøgende af annoncen bliver forvandlet til en konvertering. Så som udgangspunkt betaler annoncøren først udgiveren, når han får et nyhedsbrevsabonnement, et køb, registrering eller ethvert andet konkret resultat af annoncen.
Hvad er fordelene ved Cost Per Action?
CPA-modellen har fordelene ved at være lav risiko og har et godt investeringsafkast (ROI), da udgiveren af annoncen først bliver betalt efter annoncen har genereret konverteringer. Hvis platformen, hvor annoncen køres, tillader denne type prissætning, vil marketingfolk altid foretrække denne type kampagne på trods af CPC, CPL eller andre former for betaling.
Hvordan beregnes pris pr. handling?
CPA-formlen er ret selvforklarende:
Pris pr. handling = Samlet budgetforbrug/Samlet tilskrevet konverteringer
Hvis du f.eks. investerer 100 USD i en annonce, og du får, lad os sige, 20 nye kunder, vil din CPA være 100/20=5. Det betyder, at du har betalt 5 USD for hver ny kunde, som annoncen bragte til dig. Denne type annoncemodel passer bedst til, når du som marketingmedarbejder allerede er klar over, hvor meget en bestemt konvertering er værd.