Skip to main content

Kosten per actie (CPA)

TL;DR

Cost Per Action is een van de digitale advertentiemodellen die de laatste tijd steeds populairder wordt. CPA houdt in dat een adverteerder de uitgever betaalt, niet op basis van het aantal klikken, weergaven of periode, maar op basis van het aantal conversies dat de advertentie heeft gegenereerd. Dit heeft de voorkeur omdat het gebaseerd is op resultaten en niet op giswerk.

Over kosten per actie

Cost per action wordt ook wel cost per acquisitie of cost per order genoemd. Het is een prijsmodel voor advertenties op basis van resultaten en het houdt in dat de adverteerder een vast tarief of een percentage van de verkoop in rekening wordt gebracht voor elke keer dat de bezoeker van de advertentie wordt omgezet in een conversie. Dus in principe betaalt de adverteerder de uitgever pas als hij een nieuwsbriefabonnement, een aankoop, inschrijving of enig ander concreet resultaat van de advertentie krijgt.

Wat zijn de voordelen van Cost Per Action?

Het CPA-model heeft de voordelen dat het een laag risico heeft en een goed rendement op de investering (ROI) heeft, aangezien de uitgever van de advertentie pas wordt betaald nadat de advertentie conversies heeft gegenereerd. Als het platform waarop de advertentie wordt weergegeven dit type prijsstelling toestaat, zullen marketeers altijd de voorkeur geven aan dit type campagne, ondanks CPC, CPL of andere vormen van betaling.

Hoe wordt de kosten per actie berekend?

De CPA-formule spreekt voor zich:

Kosten per actie = totale budgetuitgaven/totaal toegeschreven conversies

Als u bijvoorbeeld € 100 in een advertentie investeert en u verwerft bijvoorbeeld 20 nieuwe klanten, dan is uw CPA 100/20=5. Dit betekent dat u $ 5 heeft betaald voor elke nieuwe klant die de advertentie u heeft opgeleverd. Dit type advertentiemodel is het beste voor wanneer u als marketeer al weet hoeveel een bepaalde conversie waard is.