Skip to main content

Kostnad per handling (CPA)

TL;DR

Cost Per Action er en av de digitale annonsemodellene som har fått mer og mer popularitet i det siste. CPA innebærer at en annonsør betaler utgiveren, ikke etter antall klikk, visninger eller tidsperiode, men etter antall konverteringer annonsen har generert. Dette er en foretrukket modell da den er basert på resultater og ikke gjetting.

Om kostnad per handling

Kostnad per handling er også kjent som kostnad per anskaffelse eller kostnad per bestilling. Det er en prisingsannonsemodell basert på resultater, og den innebærer at annonsøren vil bli belastet en flat rate eller en prosentandel fra salget, for hver gang den besøkende av annonsen blir omgjort til en konvertering. Så i utgangspunktet betaler annonsøren bare utgiveren når han får et nyhetsbrevabonnement, et kjøp, registrering eller noe annet konkret resultat av annonsen.

Hva er fordelene med kostnad per handling?

CPA-modellen har fordelene ved å være lav risiko og har en god avkastning på investeringen (ROI) da utgiveren av annonsen først får betalt etter at annonsen genererte konverteringer. Hvis plattformen der annonsen kjøres tillater denne typen prissetting, vil markedsførere alltid foretrekke denne typen kampanje til tross for CPC, CPL eller andre former for betaling.

Hvordan beregnes kostnad per handling?

CPA-formelen er ganske selvforklarende:

Kostnad per handling = Totalt budsjettforbruk/totalt tilskrevet konverteringer

Hvis du for eksempel investerer 100 USD i en annonse og du får, la oss si, 20 nye kunder, vil CPA-en din være 100/20=5. Dette betyr at du betalte $5 for hver ny kunde annonsen ga deg. Denne typen annonsemodell passer best når du som markedsfører allerede er klar over hvor mye en bestemt konvertering er verdt.