Visitor Analytics
Skip to main content

Koszt za akcję (CPA)

TL;DR

Cost Per Action to jeden z modeli reklamy cyfrowej, który w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność. CPA oznacza, że reklamodawca płaci wydawcy nie na podstawie liczby kliknięć, wyświetleń lub czasu trwania reklamy, ale na podstawie liczby konwersji, które reklama wygenerowała. Jest to preferowany model, ponieważ jest oparty na wynikach, a nie na domysłach.

O koszcie za akcję

Cost per action jest również znany jako cost per acquisition lub cost per order. Jest to model wyceny reklamy oparty na wynikach i oznacza, że reklamodawca zostanie obciążony stałą stawką lub procentem od sprzedaży, za każdym razem, gdy odwiedzający reklamę zostanie przekształcony w konwersję. Tak więc zasadniczo reklamodawca płaci wydawcy tylko wtedy, gdy otrzyma zapis na newsletter, zakup, rejestrację lub inny konkretny wynik z reklamy.

Jakie są zalety modelu Cost Per Action?

Zaletą modelu CPA jest niskie ryzyko i dobry zwrot z inwestycji (ROI), ponieważ wydawca reklamy otrzymuje wynagrodzenie dopiero po wygenerowaniu przez reklamę konwersji. Jeśli platforma, na której działa reklama, pozwala na taki sposób ustalania cen, marketerzy zawsze będą preferować ten typ kampanii, pomimo CPC, CPL czy innych form płatności.

Jak obliczany jest koszt za akcję?

Formuła CPA jest dość oczywista:

Cost Per Action = Całkowite wydatki z budżetu / Całkowita liczba konwersji przypisanych.

Na przykład, jeśli zainwestujesz 100 dolarów w reklamę i pozyskasz, powiedzmy, 20 nowych klientów, Twój CPA będzie wynosił 100/20=5. Oznacza to, że zapłaciłeś 5 dolarów za każdego nowego klienta, którego przyniosła Ci reklama. Ten typ modelu reklamowego jest najlepszy, gdy jako marketer jesteś już świadomy, ile warta jest dana konwersja.