Visitor Analytics
Skip to main content

Kostnad per åtgärd (CPA)

TL;DR

Cost Per Action är en av de digitala reklammodellerna som vinner mer och mer popularitet på sistone. CPA innebär att en annonsör betalar utgivaren, inte med antalet klick, visningar eller tidsperiod, utan med antalet omvandlingar som annonsen har genererat. Detta är en föredragen modell eftersom den är baserad på resultat och inte gissningar.

Om kostnad per åtgärd

Kostnad per åtgärd kallas också kostnad per förvärv eller kostnad per order. Det är en prissättningsannonsmodell baserad på resultat och den innebär att annonsören kommer att debiteras ett schablonbelopp eller en procentsats från försäljningen, för varje gång som besökaren av annonsen förvandlas till en konvertering. Så i princip betalar annonsören först utgivaren när han får en prenumeration på nyhetsbrev, ett köp, registrering eller något annat konkret resultat av annonsen.

Vilka är fördelarna med kostnad per åtgärd?

CPA-modellen har fördelarna av att vara låg risk och har en bra avkastning på investeringen (ROI) då utgivaren av annonsen får betalt först efter att annonsen genererat konverteringar. Om plattformen där annonsen körs tillåter denna typ av prissättning, kommer marknadsförare alltid att föredra denna typ av kampanj trots CPC, CPL eller andra betalningsformer.

Hur beräknas kostnad per åtgärd?

CPA-formeln är ganska självförklarande:

Kostnad per åtgärd = Totala budgetutgifter/Totala tillskrivna omvandlingar

Om du till exempel investerar 100 USD i en annons och du skaffar, låt oss säga, 20 nya kunder, blir din CPA 100/20=5. Det betyder att du betalade 5 USD för varje ny kund som annonsen gav dig. Den här typen av annonsmodell passar bäst när du som marknadsförare redan är medveten om hur mycket en viss konvertering är värd.